Ketika Dia Menemui Jagung yang Rosak di mamah benda aneh ini di Ladangnya dan Hendak Membuangnya, Kawannya Telah Berteriak dan Memarahinya “Bodoh, kau tau tak ni jagung apa. Nape nak buang?”

Baru-baru ni ada kejadian yang unik di pasar, dimana ada beberapa petani menjual jagung-jangung yang sudah berjamur (bersalut), namun anehnya telah mendapat banyak permintaan.

Ternyata aku baru tau, ternyata jagung-jagung yang ditumbuhi jamur ini boleh dimakan, bahkan bagi sebagian orang, jamur ini justru memiliki rasa yang enak. Tak hairan jika banyak orang yang berebut jagung langka ini.

Para petani merasa lebih suka jika jagung-jagung di kebun mereka diserang oleh jejamuran ini. Rupanya harganya boleh jadi lebih mahal!

Nama jamur ini adalah jamur Huitlacoche, jika jagung diserang oleh jamur ini, akan tumbuh benda seperti tumor ditubuh jagung. Jagung seperti ini sering juga disebut sebagai jagung Huitlacoche.

Menurut cerita dari mereka yang pakar, jagung ini malah sangat bergizi dan boleh dijadikan sebagai ubat. Dari hasil uji kandungan diketahui di dalam jamur huitlacoche terdapat karbohidrat, vitamin C, kalsium, dan fosfor. Bila dicium, aromanya pun mirip seperti vanila. Jadi cukup wangi sebenarnya.

Kerana rupa bentuknya yang aneh, dan terkadang dalam satu hektar hanya ada beberapa kilogram jagung jenis ini, jadi bukan sahaja sangat diminati, tapi harganya juga sangat tinggi dan sering kehabisan.

Namun ada juga yang mengatakan bahwa jagung huitlacoche beracun. Sebenarnya tidak salah juga, kerana ada kandungan-kandungan lain yang bercampur dalam jagung ini, sehingga jika tidak dimasak dalam suhu yang tinggi atau kurang matang, maka akan ada kemungkinan beracun.

Setiap daerah memiliki cara yang berbeza dalam mengolah jagung huitlacoche ini menjadi masakan yang enak, bagaimana dengan daerah mu? Jangan lupa komen dibawah ya!

sumber: pixpo

SEMENTARA ITU, Wanita Ini Sedang Mencari Pemandu Dengan Gaji Lumayan RM35,000 Sebulan, Tapi Setelah Membaca ‘4 Syarat’ Ini, Ramai Undur Diri !

Jika berduit, apa saja boleh dibeli dan tidak asing lagi dengan duit yang banyak sudah semestinya ramai sekali orang kaya yang menyukai kereta mewah seperti contohnya Rolls Royce.

Kerana tahap keselesaan dan status identiti itu sendiri dari kereta mewah ini membuatnya memiliki persyaratan yang ketat bagi orang yang ingin mengemudinya.

Baru-baru ini, ada seorang wanita yang sangat kaya raya membuka satu pekerjaan sebagai pemandu dengan gaji sekitar RM35,000!

Wow! Dia memiliki kereta mewah bernilai RM4 juta! Apabila melihat tawaran menggiurkan ini, ramai orang yang mencuba nasib untuk melamar pekerjaan ini.

Namun, tidak ada satu pun orang yang mampu memenuhi syarat sebagai pemandunya!

Walaupun wanita kaya ini hanya ingin mencari pemandu yang mampu mengendali kereta Rolls Royce berharga RM4 juta ini.

Namun syarat pertamanya adalah berkebolehan mengendai kereta dengan stabil dan ketika di ‘rem’ tidak boleh bergerak kepala.

Menghadapi kereta mewah seperti Rolls Royce ini, sangatlah susah untuk berdiam kaku dalam waktu lama ketika menginjak pedal minyak ataupun ‘rem’.

Syarat kedua pula adalah harus mengerti kemahuan dari penumpang. Perlu membukakan pintu dan tidak boleh membiarkan kepala penumpang terhantuk pintu.

Perlu menyimpan kelengkapan penumpang di bagasi kereta, tidak boleh berbicara dengan penumpang dan tidak boleh melihat ke arah penumpang.

Syarat ketiga adalah perlu mahir berbahasa inggeris kerana kebanyakkan akan berjumpa dengan tetamu asing. Akan menjadi masalah jika pemandu tidak boleh berbahasa inggeris.

Penumpang perlu merasakan dia memiliki pemandu yang berkualiti tinggi.

Syarat ke empat pula adalah, pemandu harus memiliki ‘skill’, penampilan harus tampan. Kalau penumpangnya adalah wanita, perlulah berkebolehan melindungi mereka dari ancaman apapun.

Gambar diatas ini adalah wanita yang merekrut pemandu dengan gaji RM35,000. Melihat dari fotonya saja sudah kelihatan bahawa wanita ini sangat kaya, bukan?

Untuk syarat lengkapnya yang lain adalah seperti berikut:

1. Mengetahui etika dan juga telah mengikuti latihan khusus.

2. Memiliki Lesen dan perlulah cekap dalam pemanduan dan mengetahui aspek keselamatan. Ini juga perlu melalui latihan khusus.

3. Mahir berbahasa inggeris, boleh bertutur sebagai bahasa harian.

4. Harus taat, mendengarkan arahan tuannya dan ini perlu melalui latihan khusus untuk memenuhi standard ini.

5. Memiliki kemampuan untuk menjaga keselamatan. Ini juga perlu melalui proses latihan yang khusus.

Wah, bagaimana? Adakah anda memenuhi kelayakan seperti diminta? Jika ya, anda mungkin calon-calon yang dicari.

Sumber : pixpo

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*